Είσαι σε φάση να την “δεις” πιο… fit; Να γιατί είναι καλό να βάλεις το τρέξιμο στο μενού σου!

Κάθε άσκηση είναι καλή, αλλά όταν το θέμα πάει στο να χάσεις βάρος, είναι δύσκολο να βρεις πολύ αποτελεσματικότερες μεθόδους από το τρέξιμο. Εξάλλου, είναι διαπιστωμένο ότι το τρέξιμο είναι ένας από τους πιο δυνατούς τρόπους να καις θερμίδες. Αν είσαι ήδη δρομέας, συνέχισε. Αν δεν τρέχεις ακόμα, αλλά είσαι σε mood να χάσεις κάποια κιλάκια, εδώ θα βρεις 4 λόγους γιατί θα μπορούσες να κάνεις το τρέξιμο σύμμαχό σου.

1. Το τρέξιμο “δουλεύει” ακόμα και όταν κάθεσαι. Η υψηλής έντασης διαλειμματική άσκηση, όπως είναι το τρέξιμο, έχει μεγάλη μεταπροπονητική καύση θερμίδων (το λεγόμενο afterburn effect) σε σχέση με τη χαμηλής έντασης άσκηση. Αυτό παρατηρείται ακόμα και αν συγκρίνεις το περπάτημα με το τρέξιμο ίδιας απόστασης. Μελέτες δείχνουν ότι το τρέξιμο οδηγεί σε μεγαλύτερη απώλεια βάρους, πιθανόν και λόγω του ότι η ενεργειακή σου δαπάνη παραμένει ανεβασμένη μετά το τρέξιμο. Σε μία πιο μακρόχρονη συγκριτική μελέτη μεταξύ δρομέων και περιπατητών, οι θερμίδες που καίγονταν μέσω του τρεξίματος οδηγούσαν σε 90% περισσότερη απώλεια βάρους απ’ ό,τι οι θερμίδες που καίγονταν μέσω του περπατήματος.

2. Το τρέξιμο σου γλιτώνει χρόνο. Ακόμα κι αν ίσχυε ο μύθος ότι “το να τρέχεις ένα χιλιόμετρο καίει τον ίδιο αριθμό θερμίδων με το να το περπατάς”, το τρέξιμο είναι αδιαμφισβήτητα κατά πολύ πιο γρήγορος τρόπος να καις αυτές τις θερμίδες. Οι περισσότεροι άνθρωποι μπορούν να τρέξουν δύο ή τρεις φορές μια απόσταση που θα μπορούσαν να την περπατήσουν, στον ίδια δοσμένο χρόνο. Από την άλλη όψη του νομίσματος, οι πάρα πολύ έντονες αλλά και σύντομες προπονήσεις (που μπορεί να κρατήσουν 10 λεπτά πχ), μπορεί να καίνε περισσότερες θερμίδες ανά λεπτό, αλλά επειδή ακριβώς είναι υπερβολικά σύντομες σε διάρκεια, η συνολική θερμιδική σου καύση δεν είναι τόσο μεγάλη όσο θα ήταν αν έτρεχες.

3. Το τρέξιμο είναι βολικό. Παρόλο που μπορεί κι εσύ κατά καιρούς να έχεις μαζέψει διάφορα gadgets για τρέξιμο, από GPS τεχνολογικά “θαύματα” και ειδικά apps, μέχρι και το πιο ειδικό ζευγάρι κάλτσες, η αλήθεια είναι ότι δεν χρειάζονται και πολλά για να πας να τρέξεις. Μπορείς να το κάνεις μόνος/η σου. Οπουδήποτε σχεδόν. Δεν χρειάζεσαι τρελό εξοπλισμό, πέρα από ένα ζευγάρι παπούτσια ειδικά για τρέξιμο. Μόνο και μόνο γι’ αυτό το λόγο, το τρέξιμο είναι ο καλύτερος τρόπος προπόνησης για απώλεια βάρους, γιατί είναι φτηνό, προσιτό, και υπάρχουν πολύ λίγα εμπόδια στο να διατηρήσεις μια ρουτίνα πάνω σε αυτό, ακόμα και κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού.

4. Ένα φαινόμενο: H ευφορία του δρομέα (runners high). Ο πρώτος κανόνας όταν μπαίνεις στη διαδικασία να κάνεις προπόνηση για να χάσεις βάρος είναι να απολαμβάνεις το άθλημα. Αν δεν περνάς καλά, δε θα κολλήσεις με αυτό και δεν θα λειτουργήσει. Ευτυχώς, οι μελέτες υποστηρίζουν ότι το τρέξιμο μπορεί στ’ αλήθεια να σε…”φτιάξει”. Οι επιστήμονες έχουν βρει συνδέσεις ανάμεσα σε μέτρια προς υψηλή έντασης άσκηση και στις χημικές ουσίες που παράγονται στον εγκέφαλο κατά τη διάρκεια. Οι χημικές αυτές ουσίες ονομάζονται ενδοκανναβινοειδή και δείχνουν ότι οι ενδορφίνες από μόνες τους δεν είναι υπεύθυνες για το κύμα περιστασιακής ευφορίας που νιώθεις κατά τη διάρκεια ενός μεγάλου τρεξίματος.

Αυτή η χαρούμενη αίσθηση που σου άφησε ο τελευταίος σου αγώνας, σε κάνει να θες να ξαναπάς για ένα τρεξιματάκι, έτσι δεν είναι;


Πηγή: runnersworld.com

Eπιμέλεια: Ραφαηντίνα Πατρικέλλη, απόφοιτη ΤΕΦΑΑ, running coach