Μετά από ερώτηση στον αθλητικό ψυχολόγο Κώστα Καραγεώργη σχετικά με τη δύναμη της μουσικής βγήκε το συμπέρασμα ότι αυτή βοηθά περισσότερο από όσο μπορείς να φανταστείς.

Η ικανότητα της μουσικής να επιδρά θετικά στη διάθεση είναι αποδεδειγμένη σύμφωνα με την επιστήμη (έγινε ένα πείραμα με την Beyonce στα ηχεία). Όταν πρόκειται να τρέξεις, είναι καλύτερο να ακούς beat τραγούδια ή να κινείσαι σε απόλυτη ησυχία; Το Women’s Running μαζί με τον Κώστα Καραγεώργη, συγγραφέα του Inside Sport Psychology, έδωσαν πολλές απαντήσεις αναφορικά με τη σχέση μουσικής και τρεξίματος.

Η μουσική συμβάλλει να τρέχεις γρηγορότερα – είναι αυτό αλήθεια;

Κάτω από συγκεκριμένες συνθήκες η μουσική είναι αλήθεια ότι μπορεί να σε βοηθήσει να τρέχεις γρηγορότερα. Ο τρόπος με τον οποίο η μουσική μπορεί να λειτουργήσει περισσότερο αποδοτικά είναι λόγω της διαδικασίας συγχρονισμού. Αυτό σημαίνει ότι συγχρονίζεις το βηματισμό σου με το ρυθμό ώστε να έχεις ένα αποδοτικό αποτέλεσμα.

Πώς μπορεί η beat μουσική να οφελήσει τους δρομείς;

Μελέτες έχουν δείξει ότι η μουσική μπορεί να βοηθήσει τη διαδικασία του τρεξίματος σε πολλά διαφορετικά επίπεδα. Μειώνει την αίσθηση κόπωσης κάνοντας το τρέξιμο να φαίνεται λιγότερο επίπονο. Η μουσική μπορεί να αυξήσει τα θετικά συναισθήματα, όπως είναι η χαρά και ο ενθουσιασμός, ενώ παράλληλα μειώνει τα αρνητικά συναισθήματα, όπως είναι ο θυμός και η σύγχυση. Έχοντας μια πιο θετική προσέγγιση ο άνθρωπος μπορεί να πλησιάσει υψηλότερα επίπεδα επίδοσης.

Όταν χρησιμοποιείς τη μουσική σε συγχρονισμό, αποδεικνύεται ότι η αυτή σε ωθεί να τρέχεις περισσότερο αποδοτικά. Ανεβαίνουν τα επίπεδα ενέργειας που έχεις όταν συνδυάζεις τα βήματα σου με τη μουσική. Ουσιαστικά η μουσική λειτουργεί ως μέτρο ελέγχοντας το ρυθμό του βήματος σου.

Υπάρχει κάποιο είδος μουσικής που βοηθά περισσότερο στην επίδοσή σου στο τρέξιμο ;

Η μουσική είναι πολύ προσωπική υπόθεση. Οι προτιμήσεις σου εξαρτώνται από τις κοινωνικές και πολιτιστικές επιρροές σου και το είδος μουσικής που σε έχει επηρεάσει τα προηγούμενα χρόνια. Στο πλαίσιο του τρεξίματος τείνει να επικρατεί η χορευτική μουσική που έχει υψηλό tempo, διαρκή ρυθμό και εύκολους στίχους.

Είναι λογικό να ακούς μουσική σε κάθε workout σου;

Το τρέξιμο με μουσική κάθε φορά μπορεί να προκαλέσει υπερκορεσμό με αποτέλεσμα να παίρνεις λιγότερα οφέλη από αυτήν κάθε φορά. Έρευνα μου δείχνει ότι όταν κάνεις 2 sessions με μουσική και 1 χωρίς μουσική είναι η ιδανική δοσολογία ώστε παίρνεις όλα τα οφέλη της μουσικής. Το πρόγραμμα της μουσικής (playlist) καλό θα ήταν να αλλάξει κάθε 2η εβδομάδα, αναφέρει ο Allison Pattillo στο womensrunning.com.

Ποια συχνότητα beat ανά λεπτό είναι η καλύτερη;

Tα κομμάτια με tempo 150 – 190 beat ανά λεπτό είναι ιδανικά για τρέξιμο ένα step για κάθε beat. Αν προτιμάς ένα κύκλο βημάτων ανά beat, χρησιμοποίησε κομμάτια σε κλίμακα από 75 -95 beat ανά λεπτό, καθώς έτσι μπορείς να ολοκληρώσεις έλα ολόκληρο κύκλο βημάτων σε κάθε beat.

Aν πρόκειται να χρησιμοποιήσεις τη μουσική ως background (χωρίς να συγχρονίζεις το ρυθμό σου με αυτή), το λεγόμενο “sweet spot” tempo για τρέξιμο είναι 120-130 beat ανά λεπτό για πιο χαμηλής έντασης και 130-140 beat ανά λεπτό για υψηλής έντασης.

Γιατί επιλέξεις κάποια τραγούδια στην playlist σου;

Καθώς προετοιμάζομαι για ένα workout, απολαμβάνω ένα τραγούδι όπως το “Happy” από Pharrell Williams στα 80 beat ανά λεπτό. Η μουσική με βάζει σε ένα θετικό mood και με προετοιμάζει ψυχολογικά για το workout μου, αναφέρει ο Allison Pattillo. Καθώς ζεσταίνομαι μπορεί να ακούσω ένα κομμάτι όπως το “Mas Que Nada” by Sergio Mendes, featuring the Black Eyed Peas. Έχει ένα δυνατό, κοφτό ρυθμό και στίχους που εμπνέουν και σου προσφέρει απίστευτη ενέργεια.

Όσο κουράζομαι από το workout μου, ακούω το αγαπημένο μου κομμάτι από Michael Jackson το“Wanna be Startin’ Somethin’.” Έχει tempo 122 beat ανά λεπτό, μια ασταμάτητη bassline, δυνατό ρυθμό και ανεβαστικούς στίχους, αναφέρει ο Allison Pattillo στο womensrunning.com.


Πηγή: womensrunning.com

Eπιμέλεια: Aμαλία Χατζηλάμπρου