Όσοι κάνουν δίαιτα βρίσκονται σε υψηλό κίνδυνο να γίνουν θύματα του συναισθηματικού φαγητού: «Όσο πιο πολύ στερείς πράγματα από τον εαυτό σου, τόσο πιο πιθανό είναι να το παρακάνεις με το φαγητό«, λέει η κλινική και αθλητική ψυχολόγος Sari Shepphird. Αν μπεις στη διαδικασία να δημιουργήσεις λίστα απαγορευμένων τροφίμων, οι πιθανότητες λένε ότι θα επαναστατήσεις και όταν δυσκολέψουν τα πράγματα θα φας τα απαγορευμένα τρόφιμα, ειδικά όταν πρόκειται για γλυκά και υδατάνθρακες που παρέχουν άμεση θαλπωρή. «Τρόφιμα υψηλής περιεκτικότητας σε υδατάνθρακες αυξάνουν το νευροδιαβιβαστή ντοπαμίνη, η οποία είναι από τις κύριες ορμόνες χαράς στον εγκέφαλο», συνεχίζει η ειδικός.

Τα tips της ειδικού για να μπορέσεις να το διαχειριστείς

1.Τρως όταν έχεις πολύ δουλειά.

Μόλις έφαγες μεσημεριανό, αλλά αρχίζεις να τσιμπολογάς τους ξηρούς καρπούς όσο πλησιάζει η προθεσμία. «Το φαγητό αναβάλει την αιτία που σου προκαλεί το στρες», λέει η ειδικός. Η τακτική της καθυστέρησης είναι αυτή που αντί να λυγίσεις καταφέρνεις να δουλέψεις τελικά. Επιπλέον, όταν στη λίστα με τα πράγματα που πρέπει να κάνεις είναι τεράστια, το να βρεις λίγο χρόνο για τον εαυτό σου φαίνεται να μην είναι στις προτεραιότητες σου, έτσι στρέφεσαι προς το φαγητό σαν μια γρήγορη και άνετη πηγή ευχαρίστησης. «Αν δε βρεις χρόνο να κάνεις πράγματα που θα σε βοηθήσουν να χαλαρώσεις ή να νιώσεις καλά, είναι πιθανόν να στραφείς σε κάτι γρήγορο και άμεσο ώστε να καλύψεις την ανάγκη σου», προσθέτει.

Τι να κάνεις:

Στο τέλος, το να στρέφεσαι στο φαγητό δεν θα λύσει το πρόβλημα σου, μιας και η δουλειά πρέπει να γίνει. Αντιθέτως, η ψυχολόγος προτείνει να σταματήσεις και να πάρεις 5 βαθιές ανάσες. Η αυξημένη ενσυνειδητότητα μπορεί να ακούγεται πολύ απλή για να είναι αληθινή, αλλά είναι ένας παντοδύναμος τρόπος για να κάνεις focus στο τώρα και να απομακρυνθείς από το συναισθηματικό φαγητό. Το πιο πιθανό είναι ότι μετά από μερικές εκπνοές θα βρεις τον εαυτό σου και θα μπορέσεις να βγάλεις εις πέρας τη δουλειά, χωρίς να χρονοτριβείς.

2.Τρως όταν έχεις προβλήματα στη σχέση σου

Μόλις, χώρισες με το φίλο σου. Μάλωσες ξανά με την αδερφή σου. Ό,τι και αν συνέβη, αποφάσισες ότι είναι πολύ ευκολότερο να φας παρά να αντιμετωπίσεις την κατάσταση. «Αν είσαι σε μια τέτοια κατάσταση και βρεθείς με ένα μεγάλο μπολ παγωτό, εστιάζεις στο παγωτό σου αντί για τα αισθήματα σου», προτείνει. Πιθανόν να χρησιμοποιείς το παγωτό ως μέσο αντιπερισπασμού αντί να αντιμετωπίσεις το πρόβλημα.

Τι να κάνεις:

Τελικά, τα συναισθήματα θα σε κατακλύσουν, προειδοποιεί η ειδικός. «Πρέπει να το αντιμετωπίσεις». Έτσι πάρε την κατάσταση στα χέρια σου και μείνε μακριά από τη σοκολάτα, μίλησε μια φίλη σου ή γράψε στο ημερολόγιο σου για να μπορέσεις πιο αποτελεσματικά να αντιμετωπίσεις το πρόβλημα.

3.Δεν τρως όταν είσαι αγχωμένος

Από τη μία πολλοί άνθρωποι χάνουν την όρεξη τους όταν αγχώνονται, άλλοι πάλι μπορούν να χρησιμοποιήσουν το ότι δεν τρώνε ως αντιπερισπασμό. «Όταν εστιάζεις την προσοχή σου στο ότι δεν τρως, συνεχίζεις να σκέφτεσαι το φαγητό», λέει η Shepphird. Το να σπαταλάς την ενέργεια σου στον περιορισμό της τροφής σημαίνει ότι αφιερώνεις λιγότερη ενέργεια στο να σκέφτεσαι το χωρισμό ή την όχι τόσο καλή παρουσίαση στη δουλειά.

Τι να κάνεις:

Αν δεν πεινάς, ίσως είναι η αντίδραση του σώματος σου στο στρες. Αν όμως επίτηδες αποφεύγεις το φαγητό όταν είσαι αγχωμένος, το πρόβλημα αποκτά ψυχολογική διάσταση. Αντί να κατηγοριοποιείς τα τρόφιμα σε»καλά» και «κακά», η ψυχολόγος προτείνει να επιτρέπεις στον εαυτό σου μια καθημερινή ατασθαλία. «Επέτρεψε στον εαυτό σου κάτι μικρό από αυτό που σου αρέσει όταν το θες. Μην κάνεις το φαγητό εχθρό σου.», λέει.


Πηγή: fitnessmagazine.com

Επιμέλεια: Μαρία Μεντζέλου, Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, απόφοιτη Χαροκοπείου Πανεπιστημίου, M.Sc. στην Κλινική Διατροφή, Τηλέφωνο: 6984515475, E-mail: maria.mentzelou@hotmail.com