Είναι πεσμένη η διάθεση σου; Νιώθεις κουρασμένη και άυπνη; Σε ταλαιπωρούν το Π.Μ.Σ., φουσκώματα, ζαλάδες ή ακμή, δίχως όμως να μπορείς να βρεις το γιατί;

Πολύ πιθανόν να πρόκειται για κάποια περίπτωση ορμονικής ανισορροπίας, κάτι που ακόμα δεν έχει «φάρμακο», αλλά είναι αρκετά συνηθισμένο και σχετίζεται με ανισορροπία του εντερικού μικροβιόκοσμου. Μερικές φορές το να ακούς το σώμα σου και να κάνεις αλλαγές στη διατροφή και τον τρόπο ζωής σου είναι η καλύτερη απάντηση.

1.Να είσαι επιφυλακτικός με την ορμονοθεραπεία και τις τεχνητές ορμόνες.

Είναι τόσο δελεαστικό να διορθώσεις ένα ορμονικό πρόβλημα προσθέτοντας απλά εκείνη που σου λείπει. Όμως, αυτό απορρίπτεται από πιθανές παρενέργειες που μπορεί να εμφανισθούν όπως είναι η ακμή. Η ορμονική θεραπεία διαθέτει ένα αρκετά μεγάλο ιστορικό επικινδυνότητας και θα πρέπει να είναι η τελευταία επιλογή.

2.Κάνε τη ζάχαρη ένα πολύ περισταριακό πειρασμό.

Η ζάχαρη είναι ορμονική βόμβα. Ειδικά για εκείνες που ελέγχουν το βάρος μας, την πείνα και τα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα όπως είναι η ινσουλίνη, η λεπτίνη και η γκρελίνη – όλα γίνονται λιγότερο αποτελεσματικά όταν κάνεις χρόνια κατανάλωση ζάχαρης. Οι ορμόνες του μεταβολισμού καθορίζουν πόσο καλά θα κάψεις το λίπος και επίσης έχει τεράστια επίδραση στα ενεργειακά σου επίπεδα και στην έμμηνο ρύση. Η αντίσταση στην ινσουλίνη και στην λεπτίνη όχι μόνο μπορεί να οδηγήσουν σε αποθήκευση λίπους, αυξάνουν ακόμα τη φλεγμονή και επηρεάζουν τα επίπεδα των οιστρογόνων και της τεστοστερόνης.

Άρχισε λοιπόν να καταναλώνεις περιστασιακά ζάχαρη. Σιγουρέψου ότι τα τρόφιμα που καταναλώνεις όπως είναι τα καφεϊνούχα ροφήματα, το γιαούρτι, το φιστικοβούτυρο, οι μπάρες δημητριακών και τα γαλακτοκομικά φυτικής προελεύσεως είναι χωρίς ζάχαρη ή μειωμένης περιεκτικότητας σε ζάχαρη.

3.Να τρως σταυρανθή λαχανικά.

Μπρόκολο, κουνουπίδι, καλέ όλα δεσμεύουν την περίσσεια των ορμονών που υπάρχει στο έντερο σου και την αποβάλλει. Είναι μια διαδικασία φυσικής αποτοξίνωσης! Περιέχουν δύο πολυδύναμα και καλά μελετημένα βιονεργά συστατικά που βοηθούν την κυριαρχία των οιστρογόνων δεσμεύοντας την περίσσεια τους και τα οποία επίσης βελτιώνουν τον εντερικό μικροβιόκοσμο, με αποτέλεσμα και την καλύτερη ορμονική υγεία.

Προσπάθησε να καταναλώνεις 3 – 5 κούπες ημερησίως από αυτά τα λαχανικά. Αυτό μπορεί να φανεί δύσκολο ακόμα και για κάποιον που προσέχει τη διατροφή του, αλλά αξίζει! Να θυμάσαι: Ένταξε τα ομαλά στη διατροφή σου για να μην καταλήξεις να υποφέρεις από φουσκώματα.

4.Προσπάθησε να ελέγξεις το στρες σου.

Πιθανόν να έχεις ακούσει ότι το χρόνιο στρες μπορεί να διαταράξει την ορμονική σου ισορροπία, αλλά αυτό που μπορεί να μην έχεις συνειδητοποιήσει ότι το ίδιο μπορεί να προκαλέσει μια αγχωτική προπόνηση ή μια ακραία δίαιτα. Η μείωση του σωματικού στρες (και του συναισθηματικού, επίσης!) μέσα από τη διατροφή και την άσκηση συχνά μπορεί να τη ξεχνάς. Η γιόγκα, ο διαλογισμός ή λίγα λεπτά να έρθεις σε επαφή με τον εαυτό σου μέσα στη μέρα μπορεί να βοηθήσουν.

Ήξερες ότι το να είσαι στη φύση, ιδιαίτερα τα πρωινά, μπορεί να κάνει θαύματα με τις ορμόνες του στρες; Δοκίμασέ το!

5.Βάλε προτεραιότητα την εντερική υγεία.

Μπορεί να σου μοιάζει περίεργο, αλλά βελτιώνοντας το γαστρεντερικό σου μπορεί να δεις τεράστιες αλλαγές στην ορμονική σου ισορροπία. Στην πραγματικότητα, το μικροβίωμα αρχίζει να μοιάζει σαν ένα ακόμα ενδοκρινικό σύστημα με την έρευνα να εστιάζει στα παράγωγα του και στη ρύθμιση των ορμονών.

Ήξερες ότι εντερικά βακτήρια ρυθμίζουν τα οιστρογόνα, την προγεστερόνη και την τεστοστερόνη σου; Η διατήρηση υγιούς εντερικού μικροβιόκοσμου επίσης καταστέλλει τα αυτοάνοσα αντισώματα του θυρεοειδούς, όπως εκείνα του Hashimoto.

Η υγεία του γαστρεντερικού και του μικρόβιώματος είναι ο συντομότερος δρόμος για την υγεία των ορμονών μιας και ρυθμίζει και εκκρίνει ορμόνες. Μεγάλη μερίδα του κόσμου πιστεύουν τα βακτήρια ότι είναι «κακά», αλλά τα βακτήρια στην πραγματικότητα είναι καλά.

  • Το να περπατάς ξυπόλυτος,
  • να ασχολείσαι με την κηπουρική,
  • να μοιράζεσαι το φαγητό και
  • να αποφεύγεις τα έντονα καθαριστικά προϊόντα και συντηρητικά

είναι όλοι καλοί τρόποι να προστατεύσεις τα καλά βακτήρια.


Πηγή: mindbodygreen.com

Επιμέλεια: Μαρία Μεντζέλου, Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, απόφοιτη Χαροκοπείου Πανεπιστημίου, M.Sc. στην Κλινική Διατροφή, Τηλέφωνο: 6984515475, E-mail: maria.mentzelou@hotmail.com