Σκέφτεσαι να ξεκινήσεις άμεσα διαλογισμό γνωρίζοντας τα πολλά οφέλη του; Ξέρεις πόσο σημαντικό είναι να είσαι ήρεμος, ωστόσο δεν είσαι σε θέση να χαλαρώσεις πραγματικά.

Μπορεί να μη διαθέτεις ελεύθερο χρόνο, να είσαι λίγο περισσότερο ανήσυχος από ότι πρέπει για κάποιο θέμα ή ίσως απλά χρειάζεσαι κάτι παραπάνω χειροπιαστό να κάνεις focus ώστε να καταφέρεις τελικά να μειώσεις το άγχος σου.

Όποιος και αν είναι ο λόγος, ο διαλογισμός μπορεί να σου δώσει την εντύπωση ότι δεν είναι μια και τόσο ενεργητική διαδικασία.

Ευτυχώς για σένα, υπάρχουν κάποιες πιο ενεργητικές μορφές που σου προσφέρουν την εμπειρία του διαλογισμού (plus τα πλεονεκτήματα της χαλάρωσης) χωρίς να κάθεσαι απαραίτητα 20 λεπτά ακίνητος εισπνέοντας και εκπνέοντας.

Οι παρακάτω κινήσεις για διαλογισμό, ίσως σε κάνουν να σηκωθείς από τον καναπέ και να διαλογιστείς.

1. Βγες για ένα χαλαρωτικό περίπατο!

Ένας τέλειος εναλλακτικός τρόπος διαλογισμού, είναι το περπάτημα, αυτό θα σε βοηθήσει να καθαρίσεις το μυαλό σου και να συνδεθείς με το περιβάλλον γύρω σου.

Στην πραγματικότητα, μπορείς να βρεις οδηγούς για διαλογισμό προκειμένου να ηρεμήσεις καθώς περπατάς τόσο στο Youtube όσο και σε δημοφιλή meditation apps όπως είναι το Headspace.

Η Headspace’s chief science officer, Megan Jones Bell, Psy.D., αναφέρει: ακόμη κι αν είσαι σε μια πολύβουη πόλη, κράτα την προσοχή σου στην αναπνοή σου, αυτό θα σου επιτρέψει να νιώσεις περισσότερο συνδεδεμένος με το περιβάλλον γύρω σου. 

Και ενώ το περπάτημα με σκοπό το διαλογισμό μπορεί να είναι κάπως διαφορετικό από τη συνηθισμένη πρακτική διαλογισμού, η Bell εξηγεί ότι και τα δυο σου επιτρέπουν να κατανοήσεις τις σκέψεις, τα συναισθήματα και τις αισθήσεις σου.

Σε έρευνα τόσο για το διαλογισμό όσο και για το περπάτημα, φάνηκε η θετική διάθεση των συμμετασχόντων. Έτσι το να συνδυάσεις αυτά τα 2 μοιάζει να είναι το ιδανικό.

Σε άλλη αντίστοιχη έρευνα, ασθενείς με ψυχολογικά θέματα που συμμετείχαν σε προγράμματα χαλαρωτικής βόλτας έδειξαν ότι βελτίωσαν την ποιότητα της ζωής τους σε σύγκριση με αυτούς που δε συμμετείχαν. Έτσι βγες για περπάτημα και διαλογίσου για να αποκτήσεις extra δόσεις zen διάθεσης.

2. Χαλάρωσε ζωγραφίζοντας!

Τα βιβλία ζωγραφικής ενηλίκων έχουν διαδοθεί τα τελευταία χρόνια. Μια μοντέρνα εκδοχή των κλασικών παιδικών παραμυθιών που έχει γεμίσει τώρα με σκηνές, τοπία, κήπους ή και γεωμετρικά μοτίβα στη θέση των παλιών ηρώων καρτούν.

Και καθώς παίρνεις χρωματιστά μολύβια και προσπαθείς να ζωγραφίσεις μέσα στις γραμμές (ή και όχι, δε θα δικαστείς) μπορεί να σου μοιάζει λίγο παιδιάστικο, αλλά το λεγόμενο art therapy είναι στην πραγματικότητα ένα αναγνωρισμένο ανά τον κόσμο είδος θεραπείας.

Φυσικά, το να κάθεσαι να ζωγραφίζεις δεν είναι ακριβώς το ίδιο πράγμα με το να βλέπεις έναν εξειδικευμένο ψυχοθεραπευτή, αλλά μπορείς επίσης να πάρεις πολλά πλεονεκτήματα και από ένα καλό coloring session. 

Στην πραγματικότητα, μελέτη έδειξε ότι τα βιβλία ζωγραφικής μειώνουν το άγχος σε όσους τα χρησιμοποιούν. Και σε άλλη παρόμοια μελέτη, μαθητές που ζωγράφιζαν ένα συγκεκριμένο μοτίβο από ότι μια ελεύθερη ζωγραφιά, έδειξαν να έχουν μεγαλύτερη βελτίωση στα ποσοστά του άγχους τους.

Οι ερευνητές κατέληξαν ότι η πολυπλοκότητα και τα σχήματα των βιβλίων ζωγραφικής οδηγούν τους συμμετέχοντες σε ένα τέτοιο πνευματικό επίπεδο που τους βοηθά έτσι να μειώσουν το άγχος τους.    

Κάνε το επόμενο μεγάλο βήμα στη ζωγραφική και δοκίμασε το colour session. Αυτή η τεχνική είναι ένας τρόπος να εστιάσεις σε ένα συγκεκριμένο task και έτσι χαλαρώνεις. Μπορείς να το δοκιμάσεις το καινούργιο 72 σελίδων workout Trace από τους  Baron Fig και Kyle T. Webster.

Ως εμπνευστής ο Joey Cofone εξηγεί ότι η αντιγραφή ενός σχεδίου και η ζωγραφική ανήκουν στην ίδια κατηγορία. Είναι και τα δυο παθητικές ασκήσεις του μυαλού που βοηθούν στη χαλάρωση δίνοντας κάποιες απλές κατευθυντήριες γραμμές. 

Ίσως είναι η νοσταλγία όταν πέρναγες τον ελεύθερο χρόνο στα παιδικά σου χρόνια με κηρομπογιές στα χέρια που το κάνει τόσο χαλαρωτικό στις μέρες μας, αλλά ο Cofone έχει μια διαφορετική θεωρία προσθέτει ότι η διαδικασία να αντιγράφεις ένα σχέδιο ενεργοποιεί ένα διαφορετικό τμήμα του μυαλού.

Δεν απαιτεί ιδιαίτερη σκέψη, αλλά είναι η παθητική σκέψη στην οποία το πολυάσχολο μυαλό σου βρίσκει την ευκαιρία να πάρει ένα διάλειμμα.

Έτσι πάρε τα χρωματιστά μολύβια και ξεκίνα να δημιουργείς, θα εξασκείς και τις ικανότητες χαλάρωσης σου ταυτόχρονα.

3 Ασχολήσου με την κηπουρική!

Υπάρχει κάτι πολύ δυνατό όταν έρχεσαι σε επαφή με τη φύση. Διαδικασίες όπως το πότισμα και η day-to-day εξέλιξη μιας δικής σου καλλιέργειας μέσα από την κηπουρική, είναι μια εξαιρετική ασχολία. Η κηπουρική έτσι μπορεί να δράσει σε σένα ως ένα δυνατό πνευματικό boost.

Εξάλλου το να περνάς χρόνο στη φύση έχει αποδειχθεί ότι μειώνει τα επίπεδα κορτιζόνης στο αίμα. Γι’αυτό μην αναρωτιέσαι γιατί το να λερώνεις τα χέρια σου με χώμα και να ασχολείσαι με την κηπουρική είναι ευκαιρία να αδειάσεις το μυαλό σου.

Σε έρευνα, η κηπουρική αποδείχθηκε περισσότερο αποδοτική από το διάβασμα μειώνοντας παραπάνω τα επίπεδα του άγχους και βελτιώνοντας γενικότερα τη διάθεση.

Σε μια ανάλυση μεταξύ των πλεονεκτημάτων που έχει η κηπουρική συμπεριλαμβάνεται ότι η έκθεση στη φύση έχει την ικανότητα να επιτρέπει την ταχύτερη αποκατάσταση από την κούραση.

Έτσι αν ψάχνεις πως θα καλλιεργήσεις τα πνευματικά οφέλη σου μέσω του διαλογισμού ενώ καλλιεργείς κάποια νόστιμα προϊόντα, κοίταξε στο μποστάνι σου.

4. Ασχολήσου με το πλέξιμο και τις χειροτεχνίες!

Δεν είναι έκπληξη ότι το πλέξιμο και άλλες χειροτεχνικές εργασίες, έχουν ευεργετικές ιδιότητες κατά του στρες. Υπάρχει τίποτα πιο cozy από το πλέξιμο στον καναπέ;

Η νευροεπιστήμονας Sarah McKay, MSc, Ph.D., εξηγεί ότι ο ρυθμός και η επαναληπτική κίνηση του πλεξίματος είναι άκρως χαλαρωτική, και σε βοηθά να αναστοχαστείς. Είναι κοντά στη yoga, αφού οι αργές κινήσεις και τόσο στο πλέξιμο όσο και στη yoga χαλαρώνουν το σώμα και το πνεύμα σου.

Η McKay πρόσθεσε ότι έρευνες δείχνουν ότι το πλέξιμο και άλλες μορφές χειροτεχνίας όπως η ραπτική έχουν αρκετά κοινά με το διαλογισμό και θετική ανταπόκριση στη πνευματική υγεία καθώς και το well-being.

Σε ένα online εγχειρίδιο για αυτούς που ασχολούνται με το πλέξιμο, αποδεικνύεται ότι αυτοί που πλέκουν παραπάνω έχουν υψηλότερα επίπεδα χαράς και λιγότερα επίπεδα άγχους, με πολλούς να αναφέρουν ότι πλέκουν με βασικό σκοπό να καταφέρουν να χαλαρώσουν.

Το να απολαμβάνεις τη δημιουργική φάση να φτιάχνεις κάτι με τα χέρια σου μπορεί να σε βοηθήσει να απελευθερωθείς πραγματικά μέσα από την εμπειρία διαλογισμού.


Πηγή: mindbodygreen.com

Επιμέλεια: Αμαλία Χατζηλάμπρου