Χωρίς να έχει σημασία πόσο καλά πηγαίνουν τα πράγματα, κάθε άτομο αναμετράται με καταστάσεις που του προκαλούν στρες, που κυμαίνεται από ήπιες ενδείξεις μέχρι μορφές άγχους που μπορεί να τον κρατούν άυπνο τη νύχτα.

Άλλη βασική αλήθεια: κάποιες συνήθειες είναι πιο υγιεινές σε σχέση με άλλες (όπως το να πηγαίνεις για τρέξιμο αντί να ανοίξεις και να πιεις ένα μπουκάλι κρασί).

Όποια κι αν είναι η πηγή του στρες σου από τη δουλειά, ή το σχολείο, τα οικονομικά, οι σχέσεις, ή όλα τα παραπάνω, μπορείς να έχεις πολλές στρατηγικές. Μετά από ερωτήσεις σε ψυχοθεραπευτές, εδώ θα βρεις τις καλύτερες τεχνικές για τη διαχείριση του στρες,. Να τι είπαν.

Να είσαι ενεργός!

“Όταν είσαι πολύ αγχωμένος, το σώμα σου παράγει μια ορμόνη υπεύθυνη για το στρες που λέγεται κορτιζόνη,” λέει ο Emin Gharibian, PsyD, founder και director of Verdugo Psychological Associates, στο POPSUGAR. Η κορτιζόνη είναι μέρος του ανθρώπινου σώματος, αλλά σε μεγάλες δόσεις μπορεί να αυξήσει το ρίσκο των καρδιακών παθήσεων.

Ο Dr. Gharibian εξηγεί ότι η τακτική άσκηση βοηθά ”να αποβάλλεις την κορτιζόνη από το σώμα σου”. Οι σωματική δραστηριότητα δεν χρειάζεται να είναι έντονη για να βοηθήσει να μειώσεις το στρες. Μερικά παραδείγματα περιλαμβάνουν να πας για περπάτημα 1 φορά τη εβδομάδα, να κάνεις ποδήλατο, να κάνεις διάδρομο στο γυμναστήριο, ή να πας για αναρρίχηση.

“Ο σκοπός είναι, να βγεις έξω και να είσαι ενεργός” λέει ο Dr. Gharibian. Δεν έχει σημασία τι θα κάνεις, αρκεί να είναι κάτι που σε διασκεδάζει και μπορείς να το κάνεις σε συνέχεια.

Βρες ελεύθερο χρόνο!

Μια κοινή πηγή στρες είναι η μεγάλη λίστα με δουλειές και δραστηριότητες που πρέπει να κάνεις. Όταν είσαι στρεσαρισμένος, είναι εύκολο να ξεχάσεις τη σπουδαιότητα του να κάνεις πράγματα που σου αρέσουν πραγματικά.

Ο Dr. Gharibian προτείνει να βρεις ένα χόμπι και να το εξασκείς διαρκώς. “Αυτό είναι σπουδαίο γιατί ένα χόμπι που σε διασκεδάζει θα σε βοηθήσει να καθαρίσεις το μυαλό σου και να αφήσεις το νου σου να χαλαρώσει”, εξηγεί.

Ό,τι κι αν επιλέξεις εξαρτάται από σένα: μπορεί να είναι κάτι σωματικά δύσκολο ή κάτι που εξασκεί το μυαλό σου ή κάτι που απλά σε βοηθάει να χαλαρώσεις.

“Μπορεί να είναι τόσο απλό όπως η μαγειρική, η ζαχαροπλαστική, το διάβασμα, ή ακόμα να παίζεις video games”, λέει ο Dr. Gharibian. “Το πιο σημαντικό είναι να κάνεις ένα χόμπι διαρκώς. Βρες λίγο χρόνο και αφιέρωσε τον σε αυτό το χόμπι.”

Ξεκόλλα!

Aυτό είναι πολύ σημαντικό αν η δουλειά σου είναι βασική πηγή στρες. Αν είσαι κολλημένος με το κινητό σου και το laptop τα βράδια και τα σαββατοκύριακά σου, ο Dr. Gharibian τονίζει ότι πρέπει να ξεκολλήσεις από αυτά.

“Το να είσαι κολλημένος στην οθόνη κατά τη διάρκεια της δουλειάς σου είναι ένα πράγμα, αλλά όταν έρχεσαι σπίτι, άσε το laptop και το τηλέφωνο μακριά και μάθε να είσαι ελεύθερος” αναφέρει.

Κάποιοι χρησιμοποιούν τα laptop τους για να διασκεδάσουν εκτός δουλειάς – κι αυτό είναι καλό αρκεί να μην τσεκάρεις τα email της δουλειάς ή να ασχολείσαι με ένα project.

“Συνιστώ οι άνθρωποι να έχουν ένα πλάνο για τη δουλειά και όταν η ώρα της δουλειάς τελειώνει, είναι η στιγμή να αφήσουν το laptop μακριά”, λέει ο Dr. Gharibian.

Βάλε υπενθύμιση και υπενθύμισε στον εαυτό σου ότι αν το task που βάζεις είναι σκληρό και χρονοβόρο, μπορεί να περιμένει για αύριο. Επίσης ο Dr. Gharibian σημειώνει ότι αν δώσεις στον εαυτό σου το χρόνο να ξεκουραστεί και να νιώσει ελεύθερος τα απογεύματα, θα είσαι περισσότερος αποδοτικός όταν φτάσεις στη δουλειά την επόμενη μέρα.

Βάλε τα όρια σου!

Η Grand McDonald, PsyD, clinical psychologist και therapist στο Clarity Clinic, είπε στο POPSUGAR ότι το να βάζεις τα όρια σου είναι ένας αποδοτικός τρόπος να διαχειρίζεσαι το στρες – και αυτό δεν έχει σχέση μόνο με την ισορροπία στη δουλειά. Είναι επίσης σημαντικό να βάζεις όρια στους φίλους ή στα στα μέλη της οικογένεια σου που απαιτούν πολύ από το χρόνο σου.

“Ενώ οι φίλοι και η οικογένεια είναι άνθρωποι που αγαπάς, το να σε φορτώνουν με αυτά που περιμένουν από σένα μπορεί να γίνει πολύ αγχωτικό, ειδικά αν δε μπορείς να εκπληρώσεις τις προσδοκίες τους,” λέει η Dr. McDonald.

Αν είσαι σε αυτή την κατάσταση, προτείνει να κάνεις ερωτήσεις στο άτομο ώστε να ξέρεις πόση ώρα είσαι διατεθειμένος να αφιερώσεις στο να κουβεντιάσετε ή να βάλεις όριο στο πόση χρόνο μπορείς να του δώσεις.

Αν θες να περάσεις ένα σαββατοκύριακο μόνος σου, πες το. ”Είναι σημαντικό να χρησιμοποιείς το εγώ’ όταν επικοινωνείς με κάποιον που αγαπάς τι χρειάζεσαι και για ποιο λόγο”, συμβουλεύει η Dr. McDonald. “Όταν βάζεις τα όρια σου, οι άλλοι συνήθως τα σέβονται, επίσης.”

Υιοθέτησε μια υγιεινή διατροφή!

“Το να υιοθετήσεις μια μια υγιεινή διατροφή είναι βασικό για να αντιμετωπίσεις το στρες”, λέει η Dr. McDonald, σημειώνοντας ότι οτιδήποτε στο σώμα αλληλοσυνδέεται. Επίσης, “μπορεί να βοηθήσει να μετριάσεις την επίδραση του στρες πάνω σου βοηθώντας το ανοσοποιητικό σου σύστημα και ρίχνοντας την αρτηριακή σου πίεση”.

Προτείνει να προετοιμάζεις τα γεύματα σου που έχεις στην καθημερινή σου ρουτίνα, κάνοντας focus σε υγιεινές επιλογές τροφών. (Kαλό θα ήταν να πίνεις πολύ νερό, και να αποφεύγεις να παραλείπεις γεύματα ή να τρως υπερβολικά, επίσης).

”Τα πορτοκάλια, το σπανάκι, σύνθετοι υδατάνθρακες, λιπαρά ψάρια, το μαύρο τσάι, και τα avocandos είναι μόνο μερικά παραδείγματα τροφών που έχουν θετική επίδραση απέναντι στο στρες”, λέει. Το κάθε σώμα είναι διαφορετικό, έτσι αν δεν είσαι σίγουρος τι περιλαμβάνει μια υγιεινή διατροφή για σένα, μίλα με ένα ειδικό ή συνάντησε ένα διαιτολόγο.


Πηγή: popsugar.com

Επιμέλεια: Αμαλία Χατζηλάμπρου