Ήρθε η ώρα να μάθεις για το FOMO και να το… κοιτάξεις κατάματα;

FOMO = fear of missing out, ή διαφορετικά “ο φόβος ότι κάτι έχεις χάσει”, είναι ένα φαινόμενο που αυξάνεται πάρα πολύ και μπορεί να προκαλέσει μεγάλο stress στη ζωή σου.

Μπορεί να επηρεάσει τον καθένα, αλλά μερικοί άνθρωποι βρίσκονται σε μεγαλύτερο κίνδυνο.

Εδώ θα βρεις όσα χρειάζεται να γνωρίζεις για την ιστορία του FOMO, τι λένε οι έρευνες, πως να το αναγνωρίζεις στη ζωή σου και πως να το διαχειριστείς για να αποφύγεις τα αρνητικά συναισθήματα που σε εμποδίζουν να χαρείς.

Τι είναι το FOMO;

O φόβος ότι κάτι έχεις χάσει αναφέρεται στο συναίσθημα ή την υπόθεση ότι οι άλλοι διασκεδάζουν περισσότερο, ζουν καλύτερες ζωές, ή ασχολούνται με καλύτερα πράγματα από εσένα. Εμπεριέχει μια βαθιά αίσθηση ζήλιας και επηρεάζει την αυτοεκτίμησή σου. Συχνά πυροδοτείται από τα social media όπως είναι το instagram και το facebook.

Το FOMO δεν είναι μόνο η αίσθηση ότι μπορεί να υπάρχουν καλύτερα πράγματα που θα μπορούσες να κάνεις αυτή τη στιγμή, αλλά είναι το συναίσθημα ότι χάνεις κάτι σημαντικό που κάποιοι άλλοι κάνουν την ίδια στιγμή.

Μπορεί να αφορά οτιδήποτε, από ένα πάρτι ένα Σαββατόβραδο μέχρι την προαγωγή στη δουλειά, αλλά πάντα συμπεριλαμβάνει μια αίσθηση απελπισίας ότι χάνεις κάτι σημαντικό.

Ιστορία

Ο φόβος ότι κάτι έχεις χάσει είχε περιγραφεί από ερευνητές ως “το δύσκολο συναίσθημα το οποίο παράλληλα σου τραβάει όλη την προσοχή ότι κάτι χάνεις – που μπορεί οι συμμαθητές σου το κάνουν και εσύ το γνωρίζεις, ή ότι οι άλλοι έχουν στην κατοχή τους περισσότερα ή κάτι καλύτερο από σένα”.

Και ενώ έχει επιβεβαιωθεί ανά τους αιώνες (μπορείς να βρεις τον ορισμό του FOMO σε αρχαία κείμενα), έχει επιστημονικά διατυπωθεί κατά τη διάρκεια των τελευταίων δεκαετιών ξεκινώντας από μια μελέτη του 1996 από τον marketing strategist, Dr. Dan Herman. Ωστόσο με την αύξηση των social media, το FOMO έχει γίνει περισσότερο επίκαιρο και μελετάται συχνότερα.

Τα social media έχουν επηρεάσει το φαινόμενο FOMO με πολλούς τρόπους. Εμπεριέχει μια κατάσταση στην οποία συγκρίνεις τη συνηθισμένη ζωή σου με τα highlights της ζωής των άλλων. Ωστόσο, η αίσθηση της ”κανονικότητας” γίνεται περίεργη και νομίζεις ότι είσαι σε χειρότερη θέση από τους άλλους.

Μπορεί να βλέπεις φωτογραφίες που δείχνουν ότι οι φίλοι σου απολαμβάνουν χαρούμενες στιγμές χωρίς εσένα, κάτι που οι άνθρωποι στις προηγούμενες γενιές δεν μπορούσαν να γνωρίζουν.

Τα social media δημιουργούν μια πλατφόρμα μεγαλομανίας; Eκεί, πράγματα, events και ακόμη και η ίδια η χαρά μοιάζουν να βρίσκονται σε διαρκή συναγωνισμό. Οι άνθρωποι προβάλλουν τον καλύτερό τους εαυτό, την καλύτερη εικόνα τους, κάτι που μπορεί να σε κάνει να αναρωτιέσαι ότι σε κάτι υστερείς.

Έρευνα

Καθώς όλο και περισσότερες έρευνες για το FOMO διεξάγονται και είναι διαθέσιμες, έχεις καλύτερη εικόνα για το τι είναι και πως σε επηρεάζει. Υπάρχουν πολλές αρνητικές επιπτώσεις από το FOMO και είναι περισσότερο συχνό από ότι εσύ νομίζεις.

Λάβε υπόψη σου τα παρακάτω:

Τα social-networking sites είναι η αιτία και η συνέπεια του FOMO. Προς έκπληξη, οι έφηβοι που χρησιμοποιούν τα social media σε μεγάλο βαθμό μπορεί να έχουν έρθει αντιμέτωποι με το FOMO σαν αποτέλεσμα.

Προκαλεί ενδιαφέρον, ωστόσο, ότι το FOMO λειτουργεί ως μηχανισμός που δίνει το έναυσμα για υψηλότερη χρήση του social networking.

Τα κορίτσια εμφανίζουν κατάθλιψη χρησιμοποιώντας τα social networking sites σε μεγαλύτερο βαθμό. Για τα αγόρια, από την άλλη, αποδείχθηκε ότι το άγχος τους ήταν το έναυσμα για ακόμα μεγαλύτερη χρήση των social media. Αυτό έδειξε ότι η αυξανόμενη χρήση των social media μπορεί να οδηγήσει σε μεγαλύτερα ποσοστά stress που προέρχονται από το FOMO.

To FOMO συνδέεται με παράγοντες των social media όπως είναι η ηλικία και το φύλο. Το FOMO έχει αποδειχθεί ότι επηρεάζει ανθρώπους όλων των ηλικιών σύμφωνα με έρευνες.

Μια έρευνα στο Psychiatry Research journal έδειξε ότι ο φόβος ότι κάτι χάνεις συνδέεται με τα καλύτερης τεχνολογίας κινητά και τα social media και ότι αυτή η σύνδεση είναι ανεξαρτήτως ηλικίας και φύλου.

Η έρευνα επίσης έδειξε ότι τόσο η χρήση social media και η ”προβληματική” χρήση των smartphone, συνδέεται με μεγαλύτερες πιθανότητες να εκδηλωθεί το φαινόμενο FOMO. Η χρήση των smartphone συνδέεται με το φόβο των αρνητικών ή ακόμα και θετικών εκτιμήσεων από τους άλλους καθώς και με αρνητικές συνέπειες στη διάθεση.

Το FOMO συνδέεται με λιγότερη ευχαρίστηση στη ζωή. Άλλο άρθρο που δημοσιεύτηκε στο Computers and Human Behavior έδειξε ότι πολλά trends συνδέονται με το FOMO. Ο φόβος ότι κάτι χάνεις φάνηκε ότι συνδέεται με λιγότερη απόλαυση της ζωής γενικά.

Το FOMO έχει συνδεθεί με μεγαλύτερο ενθουσιασμό στα social media, άλλες έρευνες δείχνουν ότι το FOMO συνδέεται με την ανάγκη να συνδεθείς στα social media και να αυξήσεις αυτή την επαφή. Αυτό σημαίνει ότι FOMO και oι συνήθειες των social media μπορεί να ανακυκλώνονται σε ένα φαύλο κύκλο που επαναλαμβάνεται.

Ο φόβος ότι κάτι χάνεις μπορεί να γίνει επικίνδυνος. Από τα αυξανόμενα αισθήματα της λύπης, του φόβου ότι κάτι χάνεις μπορεί να φτάσεις σε μεγαλύτερες ανθυγιεινές συμπεριφορές. Για παράδειγμα, η ίδια έρευνα στο Computers and Human Behavior  έδειξε ότι το FOMO συνδέεται με απόσπαση της προσοχής στην οδήγηση, που μπορεί σε μερικές περιπτώσεις να είναι άκρως επικίνδυνο φαινόμενο.

Πως να περιοριστεί το FOMO

Ευτυχώς, υπάρχουν βήματα που μπορούν να γίνουν για να περιορίσεις το FOMO αν είναι κάτι με το οποίο έχεις έρθει σε επαφή.

Έρευνα έδειξε ότι ο φόβος του να χάσεις κάτι μπορεί να σε κάνει να εμφανίσεις από λύπη και δυστυχία με τη ζωή σου και αυτά τα συναισθήματα να σε ωθήσουν σε ακόμα μεγαλύτερη χρήση των social media.

Σαν αποτέλεσμα, η μεγαλύτερη εμπλοκή με τα social media μπορεί να σε κάνει να νιώθεις άσχημα με τον εαυτό σου και τη ζωή σου. Γι’ αυτό θα βοηθούσε να γνωρίζεις ότι οι προσπάθειες να ανακουφιστείς από τα συναισθήματα του FOMO μπορούν στην ουσία να σε φτάσουν σε συμπεριφορές που επιδεινώνουν το φαινόμενο.

Το να καταλαβαίνεις το πρόβλημα, μπορεί να είναι ένα πρώτο υπέροχο βήμα για να το ξεπεράσεις.

Τα παρακάτω μπορεί να βοηθήσουν:

Άλλαξε που κάνεις focus. Το να κάνεις focus σε ό,τι υστερείς, δε βοηθάει καθόλου. Αυτό είναι ευκολότερο να λέγεται από το να γίνεται στα social media, όπου υπάρχει κατακλυσμός από εικόνες με πράγματα που δεν έχεις, αλλά μπορεί να γίνει.

Πρόσθεσε περισσότερους θετικούς ανθρώπους στη ζωή σου, απομακρύνσου από ανθρώπους που τείνουν να καυχιούνται πάρα πολύ ή αυτούς που δεν είναι υποστηρικτικοί απέναντί σου.

Μπορείς να αλλάξεις ορισμένα πράγματα ώστε να μη δίνεις έναυσμα στο FOMO και να δώσεις περισσότερο προσοχή σε αυτά που σε κάνουν να νιώσεις καλά. Δούλεψε να βρεις τι σε ευχαριστεί περισσότερο διαδικτυακά. Δούλεψε ώστε να μειώσεις αυτά που δε σ’ αρέσουν και πρόσθεσε περισσότερα πράγματα στη ζωή σου που σ’ ευχαριστούν.

Κράτα σημειώσεις. Είναι συνηθισμένο να ποστάρεις στα social media ώστε να δείχνεις τα ευχάριστα πράγματα που κάνεις. Ωστόσο, μπορεί να πιάσεις τον εαυτό σου να εστιάζει περισσότερο απ’ ό,τι πρέπει σε πράγματα που άλλοι άνθρωποι ανεβάζουν διαδικτυακά.

Αν αυτό είναι το πρόβλημα, μπορείς να κρατήσεις κάποιες από τις φωτογραφίες και τις μνήμες σου offline διατηρώντας ένα προσωπικό τετράδιο με τις καλύτερες αναμνήσεις σου, είτε online είτε στο χαρτί.

Αυτό μπορεί να σε βοηθήσει να στρέψεις την προσοχή σου από τη δημόσια προβολή στην ιδιωτική προσέγγιση των πραγμάτων που κάνουν τη ζωή σου καλύτερη. Αυτή η προσέγγιση μπορεί να σε βοηθήσει να ξεφύγεις από το φαύλο κύκλο των social media και του FOMO.

Ψάξε για αληθινές επαφές. Μπορεί να πιάνεις τον εαυτό σου να ψάχνει για καλύτερη επαφή όταν νιώθεις κουρασμένος, αγχωμένος, και αυτό είναι υγιές. Αισθήματα μοναξιάς ή αποκλεισμού είναι στην πραγματικότητα ένας τρόπος του εγκεφάλου να σου πει ότι χρειάζεται να ψάξεις για καλύτερη επαφή με τους άλλους και να αυξήσεις το αίσθημα ότι ανήκεις κάπου. Δυστυχώς, τα social media δεν ενθαρρύνουν πάντα προς τα εκεί.

Από το να προσπαθείς να συνδεθείς περισσότερο με ανθρώπους στα social media, γιατί δεν κανονίζεις να συναντηθείς πραγματικά με κάποιoν; Kάνοντας σχέδια με έναν καλό φίλο, δημιουργώντας μια ομάδα εκεί έξω, ή κάνοντας οτιδήποτε που σε βγάζει έξω με φίλους μπορεί να είναι μια καλή ευκαιρία για αλλαγή πορείας, και μπορεί να σε βοηθήσει να αφήσεις πίσω το συναίσθημα ότι κάτι σου λείπει.

Σε βάζει στο επίκεντρο της δράσης. Αν δεν έχεις χρόνο να κάνεις σχέδια, ένα απευθείας μήνυμα στα social media σε ένα φίλο μπορεί να σου δώσει μια πιο ουσιαστική επαφή από το να ποστάρεις σε όλους σου τους φίλους και να ελπίζεις για ”likes”.

Επικεντρώσου στην ευγνωμοσύνη. Έρευνες έδειξαν ότι το να συμμετέχεις σε δραστηριότητες που προωθούν την ευγνωμοσύνη όπως το γράψιμο ή απλά να λες στους άλλους τι εκτιμάς σε αυτούς μπορεί να ανεβάσει τη διάθεσή. Αυτό ισχύει μερικώς γιατί είναι δυσκολότερο να το νιώσεις όταν σου λείπουν πράγματα στη ζωή και επικεντρώνεσαι στα πολλά που ήδη έχεις.

Είναι αλήθεια ότι το να κάνεις τους άλλους να νιώσουν καλά, κάνει και εσένα να νιώσεις καλά. Αυτό το boost στη διάθεσή σου είναι ό,τι χρειάζεσαι για να αποβάλλεις αισθήματα άγχους και λύπης.

Θα ξεκινήσεις να νιώθεις ότι έχεις ό,τι χρειάζεσαι στη ζωή σου και το ίδιο οι άλλοι άνθρωποι. Αυτό μπορεί να γίνει υπέροχο για την πνευματική και συναισθηματική σου υγεία.

Αν και το FOMO σχετίζεται πολύ με τη χρήση των social media, είναι σημαντικό να θυμάσαι ότι είναι ένα πολύ αληθινό και κοινό συναίσθημα μεταξύ των ανθρώπων όλων των ηλικιών. Ο καθένας μπορεί να νιώσει ένα συγκεκριμένο επίπεδο FOMO σε διαφορετικές στιγμές στη ζωή τους.

Αν νιώθεις ότι υποφέρεις από αισθήματα ότι κάτι σου λείπει, θα ήταν βοηθητικό να βγεις με ένα φίλο ή να ξοδέψεις χρόνο σε πράγματα για τα οποία νιώθεις ευγνωμοσύνη σε αυτή τη ζωή.

Δραστηριότητες όπως αυτές μπορούν να σε βοηθήσουν να βάλεις τα πράγματα στη σωστή διάσταση όταν έχεις την αίσθηση ότι ανήκεις κάπου και να σε βοηθήσουν να απελευθερωθείς από αισθήματα άγχους και την αίσθηση ότι σου λείπει κάτι.


Πηγή: verywellmind.com

Επιμέλεια: Αμαλία Χατζηλάμπρου