Πώς να χτίσεις την αυτοπεποίθηση σου για να βάλεις τους σωστούς στόχους και να τους ακολουθήσεις!

Σαν αθλητής θα πήγαινες από τα αποδυτήρια κατευθείαν στο μπαράκι; Αν είσαι έξυπνος όχι – επειδή αυτό θα είχε αποτέλεσμα να έχεις μειωμένες επιδόσεις και αυξημένη πιθανότητα να τραυματιστείς. Μπορεί το ρεκόρ που έχεις στο μυαλό σου να είναι ο απόλυτος στόχος, όμως πρώτα πρέπει να έχεις προετοιμαστεί για αυτή τη μεγάλη στιγμή. Το ίδιο ισχύει για κάθε τομέα της ζωής σου, από επαγγελματικά μέχρι προσωπικά ζητήματα το να υιοθετήσεις νέο υγιεινό τρόπο ζωής.

Το να γιορτάζεις τις μικρές νίκες θα δημιουργήσει το χάρτη για το που θες να πας μακροπρόθεσμα.
Το σύνδρομο της «ψεύτικης ελπίδας»

Για όλους εμάς που δεν είμαστε επαγγελματίες αθλητές, οι πρώτοι μήνες του χρόνου είναι συχνά το σημείο εκκίνησης και η αφετηρία των επαγγελματικών και fitness στόχων μας. Ένας από τους λόγους που οι άνθρωποι αποτυγχάνουν να κατακτήσουν τους στόχους τους είναι επειδή πέφτουν θύματα του συνδρόμου της «ψεύτικης ελπίδας».

Βιαζόμαστε, ανεβάζουμε ψηλά τον πήχη, έχουμε μεγάλες προσδοκίες και μετά τα παρατάμε όταν η πραγματικότητα κάνει την εμφάνιση της. Είναι τέλειο να είσαι αισιόδοξος και να έχεις στόχο να αποκτήσεις 6–pack ή να χάσεις 15 κιλά, αλλά συχνά δεν υπάρχει αληθινά σκοπός να τα χάσεις.

Οι πιο συχνά λανθασμένοι στόχοι είναι να υποστηρίζεις ότι θες αυτούς τους κοιλιακούς ή το συγκεκριμένο βάρος. Πολλοί νομίζουν ότι πρέπει να τα θέλουν επειδή έτσι το θέλει η κοινωνία, έτσι νομίζουν ότι θα αποκτήσουν την πολυπόθητη ευτυχία, θα γίνουν κοινωνικά αποδεκτοί και όλα τους τα προβλήματα θα εξαφανιστούν.

Ακόμα, κανένας μας δεν είναι πλήρως σίγουρος για το πώς τελικά θα αποκτήσεις τους περιβόητους κοιλιακούς. Η πληροφορία εκεί έξω μπορεί να είναι αντιφατική και να προκαλέσει σύγχυση, αν αναλογιστείς ότι ο καθένας από εμάς έχει διαφορετική φυσιολογία και τρόπο ζωής. Ακόμα και αν χάσουμε αυτά τα κιλά ή τα τετραγωνάκια στην κοιλιά αρχίζουν να φαίνονται, δε θα είναι αρκετό. Ακόμα, δε θα είσαι χαρούμενος. Θα έχεις μπει στο φαύλο κύκλο όπου ανεξαρτήτως του που βρίσκεσαι θα θες να χάσεις και άλλο βάρος και να δεις περισσότερο να «διαγράφονται» οι κοιλιακοί σου.

Η βιομηχανία της δίαιτας έχει εκμεταλλευτεί τη «ψεύτικη ελπίδα» για να σε παγιδεύσει σε προκλήσεις – 30 ημερών, γρήγορες αλλαγές, αποτοξινώσεις κ.α.

Είναι ωραίο να συμμετέχεις σε προκλήσεις 30 ημερών, ώστε να περιμένεις σα τρελός να έρθει η 30η μέρα και ήδη νιώθεις την αναστάτωση που σου προκαλεί η σκέψη ότι το μαρτύριο θα τελειώσει σύντομα.

Δώσε αξία στο μακροπρόθεσμο

Ίσως έχασες μερικά κιλά ή ξεκίνησες να βλέπεις τη διαφορά στους μύες σου μετά από αυτές τις 30 ημέρες, αλλά είσαι περισσότερο ψυχολογικά ζημιωμένος από ότι νομίζεις. Οι βραχυπρόθεσμες προκλήσεις έρχονται σε μετωπική σύγκρουση με την πίστη για μακροχόνιες να πιάσεις μακροχρόνιους στόχους και να κάνεις πραγματική πρόοδο. Αυτές οι προκλήσεις είναι βραχυπρόθεσμες επειδή δεν είναι ρεαλιστικό να της κρατήσεις για περισσότερο διάστημα.

Η πεποίθηση ότι θα μπορέσεις να πετύχεις το στόχο σου είναι καίρια και το κομμάτι του παζλ που λείπει. Πότε ήταν η τελευταία φορά που πράγματι ακολούθησες το 100% ενός μακροπρόθεσμου στόχου σου; Βαθιά μέσα σου, αμφιβάλλεις επειδή δεν είχες βιώσει την αφοσίωση σε ένα μακροπρόθεσμο σχέδιο.

5 μυστικά για να χτίσεις την αυτοπεποίθηση σου:

1.Δώσε στον εαυτό σου μια αίσθηση πραγματικότητας

Αν έχεις ένα στόχο υγείας που θες να κατακτήσεις, απάντησε στην ερώτηση: από το 1 ως το 10, πόσο σημαντικός είναι ο στόχος σου και πόσο πρόθυμος είσαι να κάνεις θυσίες για να τον κατακτήσεις; Αν η απάντηση είναι κάτω από το 7, πρέπει να ξανασκεφτείς το σχέδιό σου. Δε βάζεις ένα στόχο για να πεις ότι τον έβαλες, αν δεν είναι σχετικός ή σημαντικός για εσένα. Τι νομίζεις ότι θα κερδίσεις αν έχεις αυτούς τους κοιλιακούς; Ίσως, ένας σχετικός με την υγεία στόχος να μην είναι στις προτεραιότητες σου ή χρειάζεσαι τη βοήθεια ενός γιατρού, trainer ή ειδικού υγείας για να βρείτε μαζί τις προτεραιότητες που αφορούν την υγεία σου.

Η προσπάθεια να πετύχεις μεγαλόπονοους, μη σημαντικούς στόχους το μόνο που θα καταφέρουν είναι να μειώσουν την αυτοπεποίθηση σου και σε αποτρέπουν από το να επιτύχεις τις φιλοδοξίες σου.

2.Ξεκίνα με πραγματικά μικρούς στόχους

Μόλις αποφασίσεις ότι ένας στόχος είναι πραγματικά σημαντικός για σένα, πρόλαβε τον εαυτό σου από να την πατήσει με τις «ψεύτικες ελπίδες». Να μερικά παραδείγματα: Αν γυμνάζεσαι μια – δυο φορές την εβδομάδα, αλλά νομίζεις ότι το να γυμνάζεσαι 5 φορές θα σε οδηγήσει στο σώμα που πάντα ήθελες – είναι ρεαλιστικό να πας απευθείας στις 5 μέρες την εβδομάδα; Μάλλον όχι.

Το να θέσεις έναν λιγότερο φιλόδοξο στόχο μπορεί να σου προκαλέσει αμηχανία, επειδή δε θα νιώθεις απαραιτήτως εκείνη την έξαψη που σου δημιουργούσε το ακατόρθωτο. Να θυμάσαι όμως ότι η έξαψη που θα νιώσεις όταν πράγματι πετύχεις το στόχο σου θα σε ανταμείψει πολύ περισσότερο από όσο φαντάζεσαι. Δεσμεύσου να γυμνάζεσαι 2 φορές την εβδομάδα για ένα μήνα και μόλις το καταφέρεις και σου γίνει συνήθεια, δοκίμασε 3 φορές την εβδομάδα για 2 μήνες.

Άλλο συχνό παράδειγμα είναι να ελέγξεις την πρόσληψη ζάχαρης. Οι περισσότεροι προσπαθούν να την κόψουν αμέσως «μαχαίρι». Είμαστε κυριολεκτικά εθισμένοι στη ζάχαρη και είναι μέχρι και εκεί που δε θα πίστευες ποτέ, όπως στο γιαούρτι, τη βρώμη, τα καρυκεύματα κ.α. Το να κόψεις εντελώς τη ζάχαρη είναι προκλητικό, αλλά αν το καταφέρεις, θα έχεις τεράστια οφέλη στην υγεία σου. Ξεκίνησε με μια η δυο μέρες την εβδομάδα που δε θα προσθέτεις καθόλου ζάχαρη. Όταν θα μπορέσεις να το διατηρήσεις για ένα μήνα και θα νιώθεις σίγουρος, συνέχισε με σίγουρα και σταθερά βήματα.

3.Κρατήσου στο δρόμο σου, σημειώνοντας την πρόοδο σου

Είτε είναι ένα ημερολόγιο ή μια εφαρμογή στο κινητό σου, δημιούργησε ένα σύστημα που θα μπορείς να καταγράφεις πότε πήγες στο γυμναστήριο ή είχες τη μέρα χωρίς ζάχαρη.

4.Γιόρτασε τις μικρές σου νίκες

Μεγαλόπνοα όνειρα και ατελείωτες λίστες με όσα θες να κάνεις μπορεί να στο κάνουν αφόρητο να τα φέρεις εις πέρας. Οι μεγάλοι στόχοι χρειάζονται χρόνο, το να γιορτάζει όμως τις μικρές νίκες θα σε κρατήσει κινητοποιημένο για να κάνεις το επόμενο βήμα.

5.Αποδέξου τα εμπόδια

Ένα άλλο μεγάλο πνευματικό εμπόδιο που θα αντιμετωπίσεις όταν προσπαθείς να υιοθετήσεις έναν πιο υγιεινό τρόπο ζωής είναι η σκέψη «Όλα ή τίποτα». Διακοπές, γενέθλια και αρρώστιες συμβαίνουν. Δεν είσαι τέλειος. Μερικές φορές θα φας και το γλυκάκι σου. Άλλες μέρες θα μείνεις στο κρεβάτι αντί να πας στο γυμναστήριο. Όμως χρειάζεται να είσαι καλύτερος από εκείνες τις προκλήσεις 30 ημερών και να αρχίσεις να αναγνωρίζεις τη δύναμη της συνεχούς προσπάθειας για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα. Οι αθλητές κερδίζουν κάθε αγώνα που συμμετέχουν; Απολύτως όχι. Χάνουν, έχουν και τις άσχημες περιόδους. Τραυματίζονται. Ανεβαίνουν, όμως και πάλι στην κορυφή γιατί αποδέχονται ότι οι προκλήσεις και τα εμπόδια είναι μέρος του παιχνιδιού.


Πηγή: gameplan-a.com

Επιμέλεια: Μαρία Μεντζέλου,  Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, απόφοιτη Χαροκοπείου Πανεπιστημίου, M.Sc. στην Κλινική Διατροφή, Τηλέφωνο: 6984515475, E-mail: maria.mentzelou@hotmail.com